fredag 3 augusti 2007

Dagens nyhet

Dagens nyhet: Expressen - Han har setts med Madeleine

Jag måste få uttrycka mig just om den här Madeleine nyheten som vi har fått följa ända sedan den 3'e Maj. Och jag måste säga att jag är otroligt trött på att ständigt få höra om denna flicka som blivit bortrövad. "Åh dom har sett mannen!" Det känns som om vi har fått höra det allt för många gånger.. Snälla sluta.

Om det här hade varit en helt "normal" flicka så hade den här nyheten kanske varit en notis.. Men nu har dom gjort värsta grejen om det hela. Folk har skänkt massor av pengar för att vi ska hjälpa till att hitta henne. Men vem var hon egentligen och vad gör henne so damn special?

Jag tycker det hela är föräldrarnas fel. Det står jag för. För när man föder ett barn så har man, från första sekunderna, ett ansvar. Ett ansvar som man ska ta fram till 18 års ålder! Jag tycker det var helt oacceptabelt och oansvarligt att lämna Madeleine och hennes syskon uppe på hotell rummet den kvällen.

Om man har råd att bo på hotell, då har man råd med någon som kan ta hand om barnen! Och/eller så tar man med barnen ner till resturangen. Är det så jobbigt? Om det nu är så jobbigt, varför skaffade dom barn i första taget då?

Om vi skulle bortse från att kidnapparna inte hade kommit; vad hade hänt om ett barn brytit benet? Om barnet gick upp och fann sig själv i ett hotellrum, vart är mamma och pappa? Det kunde ha hänt vadsomhelst! Barnet kunde svalt en leksak och dött på sekunden där uppe. Bara för att föräldrarna tycker det är jobbbigt/orkar inte ta med sig barnen på en resutrang..

Det var ett riktigt felsteg av föräldrarna och jag kan inte tycka synd om föräldrarna. Jag kan bara inte det. Dock kan jag tycka synd om Madeleine och barnen som vart lämnade på hotellrummet.

Sen kan jag inte låta bli att tycka synd om alla andra barn som blivit kidnappade ute i världen som inte fått all denna uppmärksamhet som Madeleine fick. Varför fick inte dom det? Vad gör Madeleine så speciell mot dom andra? Snackar vi inte hela tiden om att alla är lika mycket värda? Det uttrycket verkar inte exictera i dagens samhälle.

Jag måste få säga också att föräldrar i övrigt nu i Sverige/världen (jag säger inte att alla är det..) har blivit allt mer oförsiktiga med att lämna sina barn hur som helst. Jag satt och väntade på min mamma vid våran bil när vi var vid Ikea. Framför oss så stod det en silverbil och i den klev föräldrarna ut och lämnade två barn, 2-5 år, med helt vidöppna rutor...

Visst det är jätte bra att lämna rutorna öppna så att barnen får luft i denna varma sommar. Men hur lätt är det inte för en man att gå fram till bilen och bara lyfta ut barnen ur bilen? Det går på fem sekunder, och vem märker det?

Om man inte vill ha med barnen när man handlar, då ska man inte skaffa barn! Man måste ta sitt ansvar för barnen, precis som ens egens föräldrar gjorde! Och om föräldrarna inte gjorde det, så måste man visa bättre! Det kanske inte händer den här gången, men nästa gång, eller gången efter det?

Vart har allt ansvar tagit vägen?

Inga kommentarer: