tisdag 11 september 2007

Den här förbannade miljön

Okej, jag har ett problem. Ett stort problem. Sj's otroligt höga tågpriser.

Det ska vara så miljövänligt att åka tåg. Och att vara miljövänlig är numera väldig modernt att vara. Dock så är det så otroligt dyrt att vara miljövänlig. Jag menar, se på tågpriserna, jag får betala 900kr för att åka fram och tillbaka från Göteborg. Då har jag ändå 30% rabatt.. Jag vill inte tänka på hur dyrt det kommer bli när jag inte är student.

Jag förstår faktiskt varför människor väljer att vara mindre miljövänliga med dessa priser. Om det kostar så mycket, då orkar ingen bry sig. Varför inte då göra billigare resor, hur mycket kostar det egentligen att driva ett tåg? Det är elen som kostar.. Och kanske mat.. Lite underhåll. Men låt oss säga att det är 200 passagerare i ett tåg. Alla betalar 1200kr för nedvägen. Då får plötsligt SJ ihop 240 00 00 kronor på EN resväg. SJ gör flera tusern resor per vecka och det är ju faktiskt inte bara till Göteborg tågen går..

Jag vill inte tänka på hur mycket dom tjänar på dessa enorma priser.

Så vad ska vi göra mot miljöproblemen? Fortsätta ha dessa höga kostnader för att vara miljövänlig?
Då tänker jag inte vara miljövänlig.

Inga kommentarer: